Tuesday 26 November 2013

NIAT ITU APA ?

Niat...itu apa..

Niat itu terbit dari...kehendak Qudrat dan IradatNya..

Dan dalam pengetahuan IlmuNya ..

Niat itu didalam hati; tiada suara, tiada huruf, tiada kata-kata..

Niat taklok atau bergantung pada sifat ilmu iaitu tahu, maksudnya bukanlah dengan melafazkan tetapi dengan mengetahui...

Berdiri sahaja kita diatas tikar sembahyang, telah lahir didalam pengetahuan kita, kita nak melakukan solat apa? Solat tu berapa raka'at, dan kita juga tahu kalau Allah tidak gerakkan atau menjadikan kita dan segala perbuatan kita, kita tidak akan boleh melakukan solat ini..

Kita tahu, kita sedar dan kita merasai sendiri segala keujudan dan segala perbuatan yang sedang dilakukan adalah keujudan yang Allah sedang mengadakan dan timbul didalam kesedaran dan perasaan kita bahawa segala perlakuan kita didalam solat ini adalah Allah yang sedang menjadikan perbuatan itu... Inilah yang dimaksudkan kerana Allah..

Lafaz niat sebenarnya bukanlah niat, lafaz niat boleh dilakukan untuk sebagai panduan untuk kita berniat seperti yang diterangkan diatas..

Untuk boleh merasakan sendiri keadaan ini selalulah kita melatih diri dengan mengajukan soalan  "Siapakah yang....... Dan tentukan jawapannya "Allah" diluar solat sampai dapat merasakan Allah sedang menjadikan kita dan segala perbuatan kita sampai dia terlahir sendiri tanpa perlu lagi kita mengajukan soalan..

Sehingga kita sudah tetap dengannya dari mula bangun tidur sehinggalah kita tidur semula...

Sesungguhnya tidur itu adalah saudaranya mati dan didalam tidur itu berlakunya penyerahan total kepada Allah...

Perbuatan didalam solat tertaklok atau bergantung pada sifat melihat - kita melihat segala perbuatan lahir dengan mata zahir dan melihat perlakuan batin dengan mata batin (tenggelam didalam huwaz zohiru, huwal batinu)

Segala bacaan didalam solat pula tertaklok atau bergantung kepada sifat mendengar - kita mendengar segala bacaan zahir dengan telinga zahir dan mendengar bacaan batin dengan telinga batin. (tenggelam didalam huwaz zohiru, huwal batinu)



Barulah kamu mangatakan ALLAH HU AKBAR..

Allah lah terhimpun sifat UluhiyahNya..

Dan pada kalimat Hu..itu jgn dibunyikan....Ketiadaan..atau kekosongan ...

Dan pada Akbar.....maka meliputilah semuanya. .maka..disitu nampaklah Rububiyah ..

Pada mengata Allah Hu Akbar itu tadi terhimpunlah sifat Uluhiyyah dan Rubbiyah...

Jadi bila faham ini ..maka..Nyatalah..siapa yg sembahyang...Bukan mengaku..2 aje..

Ini asas faham..boleh dihalusi lagi...mana sifat nafsiah..salbiah..maani dan maknawiyah..pecah dan halusi lagi..

Nafiah itu ujud ..ujud siapa...jika kata ujud Allah..Allah itu bersifat ke..

Ujud ..mesti ada barangnya..mana..barangnya..

Ibarat pen .tika kita menulis...jika lihat pen..kamu tak namoak dakwatnya....tapi bergelar pen.
Bila ada dakwat dan bekasnya..

Jadi..ujud itu diketahui bila datang nya sifat Salbiah itu..mana dia...

Yang dikatakan perrbendeharaan tersembunyi itu...apa dia..

Pada kalimat Ilah..sifat Salbiah..

Sifat salbiah .qidam baqa mukhilafatyhu..  quamuhu binafsih.  wahdaniyyat...

Kat mana Nyatanya..

Bila sebut Allah..keluar sifat..itu...makailah dia salbiah itu tadi...perbendeharaan...itu tadi..

Pada kalimat Hu..ini sifat maknawiyah....yakni SE..

Akbar pula..dah meliputi..maani dan Nafsiah...

Jadi tak terpisahlah dia..Dunia wal Akhirat...

SE  nya itu tadi sampailah Muntaha...yakni hakikat..

SE itu tadi meliputilah...Rahsia Zat Dirinya Rabb...

Maka bila diketahui ini...jadilah kamu tahu...yakni berilmulah kamu..dengan ILMULLAH..ILMU ALLAH..

TANDA-TANDA KENYATAAN ALLAH

TANDA-TANDA KENYATAAN ALLAH

51.Surah Adh-Dhāriyāt (Verse 20)
وَفِي الْأَرْضِ آيَاتٌ لِّلْمُوقِنِينَ

Dan pada bumi ada tanda-tanda (yang membuktikan keesaan dan kekuasaan Allah) bagi orang-orang (yang mahu mencapai pengetahuan) yang yakin,

51.Surah Adh-Dhāriyāt (Verse 21)
وَفِي أَنفُسِكُمْۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ

Dan juga pada diri kamu sendiri. Maka mengapa kamu tidak mahu melihat serta memikirkan (dalil-dalil dan bukti itu)?

Badan diri kita dan keseluruh isi alam adalah kenyataan zat, sifat, asmak dan afa'al Allah..

Ini adalah satu kenyataan dan yang sebenar-benarnya... 

Mari sama-sama kita menyelami disebalik kehidupan seharian kita, apa sebenarnya yang kita semua rasai.

Tanyalah diri sendiri, apakah semuanya ini, adakah dunia ini dan badan diri kita sendiri ada ujud sendiri atau kesemua ini adalah sedang menyatakan wujud Allah...

Jika telah mendapat pengertian bahawa semua ini adalah kenyataan Allah, lihatlah pada badan diri sendiri apa yang sedang dirasai, adalah kita sedang merasai ujud badan diri sendiri atau kita sedang merasai akan wujud Allah...

Allah telah memberitahu kepada kita melalui firman-firman nya didalam Al-Quran bahawa pada bumi dan pada diri kita terdapat tanda-tanda wujud Allah ... Yang membawa maksud dunia dan badan diri kita adalah pentajalian zat, sifat, asma' dan afa'al Allah...

Syeikh Abdul Khodir Jailani menerangkan

"Juru-bicara dalam diri si hamba menyampaikan: " Allah s.w.t bertitah, ‘Jangan sesiapa mengganggu Keesaan-Ku. Tidak ada sesiapa dapat merobohkan Keperkasaan-Ku. Sesiapa yang mencerobohi Benteng Keperkasaan-Ku akan Aku bakar dengan api Keagungan-Ku dan dia akan binasa! Selamatkanlah diri kamu. Pergilah kamu dan masuklah kamu ke dalam Perbendaharaan-Ku Yang Tersembunyi untuk mengenal Daku sekadar Daku izinkan engkau mengenali Daku'".

Perbendaharaan Yang Tersembunyi itu bernama:
Laa Ilaa Ha Illallah

Pintu gerbangnya bernama:
Muhammadur Rasulullah 

Kuncinya bernama:
Bismillah Hirrah Maa nirrahim

Cahaya yang menerangi di dalamnya bernama:
Al Fatihah

Kenderaan di dalamnya bernama:
Laa Hau lawala kuwataillah billah

Dengan izin Allah s.w.t si hamba masuk ke dalam Perbendaharaan-Nya Yang Tersembunyi.

Persoalannya Pernahkah kita mengakui bahawa kesemua ini adalah Allah yang sedang menyatakan akan wujud, sifat, asma' dan afa'alNya sendiri...

Walaupun kesemua ini merupakan kenyataan Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah, kerana kita tidak pernah mengakui bahawa itu adalah Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah, maka dengan sendirinya membawa kepada makna kita mengguna pakai dan beranggapan bahawa Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah sebagai Wujud, sifat, asma' dan afa'al badan diri kita sendiri (jika kita tidak mengaku segala tanda-tanda zat, sifat, asma' dan afa'al Allah sebagai zat, sifat, asma' dan afa'al Allah sendiri, secara automatik memberi makna kita sedang mengaku yang kita ini ada disamping wujud Allah - sedangkan sebenarnya kita ini adalah kenyataan Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah sendiri tetapi badan diri kita sendiri tidak pernah membuat pengakuan itu)...

......SAYA, AKU, DIA, KAMU, KITA, MEREKA adalah kenyataan yang sedang menyatakan Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah yang dipanggil dengan kepelbagaian nama bagi menunjukkan kepelbagaian kenyataan Allah yang berbeza....

Seperti saya adalah seorang lelaki, dipanggil anak kepada ibu bapa saya, Saya juga dipanggil bapa kepada anak-anak saya, saya juga dipanggil abang kepada adik-adik saya, saya juga dipanggil adik kepada abang dan kakak saya, saya juga dipanggil majikan kepada pekerja-pekerja saya, saya juga dipanggil perawat kepada pesakit saya, saya juga dipanggil suami kepada isteri saya...  Saya juga dipanggil hamba kepada Allah, 

Saya adalah diri yang satu ini juga tetapi dipanggil dengan pelbagai nama mengikut keadaan yang berlainan...


32.Surah As-Sajdah (Verse 9)
ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِن رُّوحِهِۖ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَۚ قَلِيلًا مَّا تَشْكُرُونَ

Kemudian Ia menyempurnakan kejadiannya, serta meniupkan padanya: rohNya. Dan Ia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (akal fikiran), (supaya kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur.


40.Surah Ghāfir (Verse 13)
هُوَ الَّذِي يُرِيكُمْ آيَاتِهِ وَيُنَزِّلُ لَكُم مِّنَ السَّمَاءِ رِزْقًاۚ وَمَا يَتَذَكَّرُ إِلَّا مَن يُنِيبُ

Dia lah Tuhan yang memperlihatkan kepada kamu tanda-tanda keesaanNya dan 
kekuasaanNya (untuk kehidupan rohani kamu), dan yang menurunkan (untuk jasmani kamu) sebab-sebab rezeki dari langit. Dan tiadalah yang ingat 
serta mengambil pelajaran (dari yang demikian) melainkan orang yang sentiasa bertumpu (kepada Allah).


40.Surah Ghāfir (Verse 14)
فَادْعُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ

Oleh itu maka sembahlah kamu akan Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya (dan menjauhi bawaan syirik), sekalipun orang-orang kafir tidak menyukai (amalan kamu yang demikian).


56.Surah Al-Wāqi`ah (Verse 87)
تَرْجِعُونَهَا إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ

Kamu kembalikan roh itu (kepada keadaan sebelumnya) jika betul kamu orang-orang yang benar ?

Hakikatnya hanya sedang menerangkan akan Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah yang Esa itu juga...

Cuma tinggal tunggu pengakuan dari badan diri kita masing-masing sehingga tidak lagi tinggal keakuan (zat, sifat, asmak dan afa'al Allah yang sedang diperkenalkan iti )kepada badan diri sendiri walau sebesar zarah sekalipun...

Selagi ada keakuan badan diri sendiri (merasai ada kita sendiri) yang sebenarnya kesemua Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah yang sedang dipertontonkan itu adalah Wujud, sifat, asma' dan afa'al sebagai pengenalan Allah yang dipanggil dengan nama kita.  

Kita adalah nama bagi menunjukkan keadaan zat, sifat, asma' dan afa'al Allah yang tidak ada ujud sendiri..

Jadi tugas kita mengaku saja kebenaran itu kepada diri sendiri sehingga hilang rasa (kita menganggap yang Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah itu sebagai Wujud, sifat, asma' dan afa'al diri sendiri dan selain dari Allah)...

Mengakulah kepada badan diri sendiri bahawa kesemua kenyataan Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah adalah Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah sendiri, jadi dengan pengakuan itu akan menafikan yang Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah kepada badan diri sendiri dan selain dari Allah... (selain dari Allah tidak Wujud, sifat, asma' dan afa'al sendiri), dan melalui pengakuan itu juga akan mengisbatkan Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah kepada Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah sendiri...


28.Surah Al-Qaşaş (Verse 88)
وَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَٰهًا آخَرَۘ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَۚ كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُۚ لَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ

Dan janganlah engkau menyembah tuhan yang lain bersama-sama Allah. Tiada 
Tuhan melainkan Dia. Tiap-tiap sesuatu akan binasa melainkan Zat Allah. BagiNyalah kuasa memutuskan segala hukum, dan kepadaNyalah kamu semua 
dikembalikan (untuk dihitung amal masing-masing dan menerima balasan).

Maksudnya janganlah kita mengaku atau mengiktikadkan segala zat, sifat, asma' dan afa'al Allah kepunyaan kita sendiri atau kepunyaan selain dari Allah..

Mengakulah segala zat, sifat, asma' dan afa'al Allah yang sedang diperkenalkan keatas badan diri sendiri dan keatas selain dari Allah adalah zat, sifat, asma' dan afa'al Allah sendiri sehingga tidak tinggal walau sebesar zarah sekalipun pengakuan terhadap diri sendiri lagi...

Pengakuan dan anggapan kita selama ini yang kenyataan zat, sifat, asma' dan afa'al Allah itu adalah zat, sifat, asma' dan afa'al kita sendiri sebenarnya binasa, tidak berasas, 

Walaupun kita mengaku dan beriktikad bahawa zat, sifat, asma' dan afa'al Allah yang ditunjukkan itu sebagai kepunyaan kita sendiri hakikat sebenarnya zat, sifat, asma' dan afa'al Allah itu tetap kepunyaan Allah.. Tidak pernah berlaku perpindahan milik dari Allah kepada kita, yang berlaku hanyalah kenyataan Allah sendiri yang dipanggil sebagai kita..

Sebenarnya kita adalah nabi Allah sendiri yang sedang menerangkan akan kewujudan Allah sendiri..  Kita tidak ada ujud sendiri (keakuan diri, jika ada ujud keakuan diri sendiri itu adalah hawa nafsu)...

25.Surah Al-Furqān (Verse 43)
أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ أَفَأَنتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلًا

Nampakkah (wahai Muhammad) keburukan keadaan orang yang menjadikan hawa nafsunya: 
tuhan yang dipuja lagi ditaati? Maka dapatkah engkau menjadi pengawas yang menjaganya jangan sesat?

55.Surah Ar-Raĥmān (Verse 26)
كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ

Segala yang ada di muka bumi itu akan binasa:

55.Surah Ar-Raĥmān (Verse 27)
وَيَبْقَىٰ وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ

Dan akan kekallah Zat Tuhanmu yang mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan:

57.Surah Al-Ĥadīd (Verse 5)
لَّهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِۚ وَإِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ

Dia lah sahaja yang menguasai dan memiliki langit dan bumi; dan kepada Allah jualah dikembalikan segala urusan.

Monday 25 November 2013

TANDA KEKUASAAN ALLAH

TANDA KEKUASAAN ALLAH

45.Surah Al-Jāthiyah (Verse 3)
إِنَّ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَآيَاتٍ لِّلْمُؤْمِنِينَ

Sesungguhnya pada langit dan bumi terdapat tanda-tanda (yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang beriman.

45.Surah Al-Jāthiyah (Verse 4)
وَفِي خَلْقِكُمْ وَمَا يَبُثُّ مِن دَابَّةٍ آيَاتٌ لِّقَوْمٍ يُوقِنُونَ

Dan pada kejadian diri kamu sendiri, serta (pada kejadian) segala binatang yang dibiakkanNya, terdapat juga tanda-tanda (yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang meyakininya.

45.Surah Al-Jāthiyah (Verse 5)
وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَمَا أَنزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِن رِّزْقٍ فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَتَصْرِيفِ الرِّيَاحِ آيَاتٌ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ

Dan (pada) pertukaran malam dan siang silih berganti, dan juga (pada) rezeki yang diturunkan oleh Allah dari langit, lalu Ia hidupkan 
dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya, serta (pada) peredaran angin, (semuanya itu mengandungi) tanda-tanda (yang membuktikan keesaan Allah, kekuasaanNya, kebijaksanaanNya, serta 
keluasan rahmatNya) bagi kaum yang mahu menggunakan akal fikiran.


45.Surah Al-Jāthiyah (Verse 6)
تِلْكَ آيَاتُ اللَّهِ نَتْلُوهَا عَلَيْكَ بِالْحَقِّۖ فَبِأَيِّ حَدِيثٍ بَعْدَ اللَّهِ وَآيَاتِهِ يُؤْمِنُونَ

Itulah ayat-ayat penerangan Allah yang kami bacakan kepadamu (wahai Muhammad) kerana  menegakkan kebenaran; maka dengan perkataan yang manakah lagi mereka hendak beriman, sesudah penerangan Allah dan tanda-tanda kekuasaanNya (mereka tidak mahu memahami dan menelitinya)?

ILMU DAN AMAL

Ilmu dan Amal...

Nabi saw .Bersabda :

Artinya :"Barang siapa mengerjakan dengan apa yang diketahuinya, niscaya dipusakakan Allah kepadanya ilmu pengetahuan yang belum diketahuinya (1.Diriwayatkan Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah)

Pada setengah kitab-kitab lama tersebut: "Hai Bani Israil!.Janganlah kamu mengatakan : ilmu itu di langit, siapakah yang menurunkannya ke bumi?

Janganlah kamu mengatakan ilmu itu dalam perut bumi, siapakah yang mengeluarkannya keatas bumi? 

Dan jangan kamu mengatakan di seberang lautan, siapakah yang membawanya? 

Ilmu itu dijadikan dalam hatimu. Beradablah dihadapanKu dengan adab ruhaniawan (ruhaniyyin)! 

Berbudi-pekertilah kepadaKu dengan budi-pekerti shiddiqin.

Niscaya Aku lahirkan ilmu itu dalam hatimu, sehingga menutupkan kamu dengan kebaikan dan kelebihan ilmu".

Berkata Sahl bin Abdullah At-Tustari ra. : "Keluarlah orang-orang berilmu (ulama), orangorang beribadah (ubbad) dan orang-orang zuhud (zuhhad) dari dunia ini. 

Hati mereka terkunci dan tidak terbuka, selain hati orang-orang shiddiqin dan syuhada (orang-orangsyahid)".

Kemudian Sahl membaca firman Allah Ta'ala :
Artinya :"Dan di sisi Allah kunci-kunci perkara yang ghaib, tidak ada yang tahu, selain Allah (S. Al-An'am, ayat 59).

Jikalau tidaklah pengetahuan hati dari orang yang berhati dengan nur bathin, yang menjadihakim atas ilmu dhahir, tentu tidaklah

Nabi saw Bersabda 
Artinya :"Mintalah fatwa kepada hatimu, walaupun orang lain telah berfatwa kepadamu,telah berfatwa kepadamu, telah berfatwa kepadamu!".

Nabi saw .bersabda akan wahyu hadis Qudsi dari Tuhannya Yang Maha Tinggi :

Artinya :"Senantiasalah hambaKu mendekatkan dirinya kepadaKu dengan amal ibadah sunnah, sehingga Aku sayang kepadanya. Apabila Aku telah sayang kepadanya, maka adalah Aku pendengarannya, dimana ia mendengar dengan pendengaran itu .

Berapa banyak pengertian-pengertian yang halus dari rahasia-rahasia Al-Qur'an yang terguris dalam hati orang-orang yang berdzikir dan berfikir kepada Tuhan semata-mata, yang tidak disebutkan dalam kitab-kitab tafsir dan tidak sampai kepadanya pandangan ahliahli tafsir yang utama.

KENAPA TIDAK MAHU BERTAKWA ???

KENAPA TIDAK MAHU BERTAKWA

10.Surah Yūnus (Verse 31)
قُلْ مَن يَرْزُقُكُم مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ أَمَّن يَمْلِكُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَمَن يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَيُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَمَن يُدَبِّرُ الْأَمْرَۚ فَسَيَقُولُونَ اللَّهُۚ فَقُلْ أَفَلَا تَتَّقُونَ

Bertanyalah kepada mereka (yang musyrik itu): "Siapakah Yang memberi rezeki kepada kamu dari langit dan bumi? 

Atau siapakah yang menguasai pendengaran dan penglihatan? 

Dan siapakah yang mengeluarkan makhluk yang hidup dari benda yang mati, dan mengeluarkan benda yang mati dari makhluk yang hidup? 

Dan siapakah pula yang mentadbirkan urusan sekalian alam? 

"(Dengan pertanyaan-pertanyaan itu) maka mereka (yang musyrik) tetap akan menjawab (mengakui) dengan berkata: "Allah jualah yang menguasai segala-galanya!
 
"Oleh itu, katakanlah: "(Jika kamu mengakui yang demikian), maka mengapa kamu tidak mahu bertaqwa?


34.Surah Saba' (Verse 24)
قُلْ مَن يَرْزُقُكُم مِّنَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِۖ قُلِ اللَّهُۖ وَإِنَّا أَوْ إِيَّاكُمْ لَعَلَىٰ هُدًى أَوْ فِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ

Bertanyalah (wahai Muhammad kepada orang-orang musyrik itu): 

"Siapakah yang memberi 
rezeki kepada kamu dari langit dan bumi?" 

Terangkanlah jawabnya: "Ialah Allah; 

dan sesungguhnya (tiap-tiap satu golongan), sama ada golongan kami ahli tauhid atau golongan kamu ahli syirik - (tidak sunyi daripada salah satu dari dua keadaan): keadaan tetapnya di atas hidayah petunjuk atau tenggelamnya dalam kesesatan yang jelas nyata".


13.Surah Ar-Ra`d (Verse 16)
قُلْ مَن رَّبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ قُلِ اللَّهُۚ قُلْ أَفَاتَّخَذْتُم مِّن دُونِهِ أَوْلِيَاءَ لَا يَمْلِكُونَ لِأَنفُسِهِمْ نَفْعًا وَلَا ضَرًّاۚ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِيرُ أَمْ هَلْ تَسْتَوِي الظُّلُمَاتُ وَالنُّورُۗ أَمْ جَعَلُوا لِلَّهِ شُرَكَاءَ خَلَقُوا كَخَلْقِهِ فَتَشَابَهَ الْخَلْقُ عَلَيْهِمْۚ قُلِ اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ وَهُوَ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ

Bertanyalah (wahai Muhammad): "Siapakah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan langit dan bumi?" 

Jawablah: "Allah". 

Bertanyalah lagi: "Kalau demikian, 
patutkah kamu menjadikan benda-benda yang lain dari Allah sebagai Pelindung dan Penolong, yang tidak dapat mendatangkan sebarang manfaat bagi dirinya sendiri, dan tidak dapat menolak sesuatu bahaya?" 

Bertanyalah lagi: "Adakah sama, orang yang buta dengan orang yang celik? 

Atau adakah sama, gelap-gelita dengan terang? 

Atau adakah makhluk-makhluk yang mereka jadikan sekutu bagi Allah itu telah mencipta sesuatu seperti ciptaanNya, sehingga ciptaan-ciptaan itu menjadi kesamaran kepada mereka?" 

Katakanlah: "Allah jualah yang menciptakan tiap-tiap sesuatu, dan Dia lah Yang Maha Esa, lagi Maha Kuasa".

39.Surah Az-Zumar (Verse 62)
اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍۖ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ

Allah Yang Menciptakan tiap-tiap sesuatu, dan Dia lah Yang Mentadbirkan serta menguasai segala-galanya.


Kembalilah kepada Allah dengan selalu mengajukan soalan kepada diri " SIAPAKAH YANG ???" Dan tentukan jawapannya "ALLAH"

Praktiklah sehingga sampai dapat merasakan Allah sedang mencipta kita dan Allah sedang menjadikan segala perbuatan...

Apabila kita melakukan latihan praktikal seperti diatas secara berterusan sejak dari bangun dari tidur sehinggalah kita tidur semula dan telah menjadi darah daging, maksudnya lama kelamaan kita tidak lagi perlu memberi soslan kepada diri lagi...

Bangun saja dari tidur kita akan terus merasakan Allah dan apabila didalam keadaan kita merasakan wujud Allah,  teruskan lagi berpraktikal dengan cara yang sama iaitu beri soalan "SIAPAKAH YANG SEDANG MERASAKAN KEWUJUDAN ALLAH INI?  Tentukan jawapannya "ALLAH". Sehinggalah dari berkesedaran kita yang menyedari keeujudan sehingga mencapai kepada kesedaran Allah yang sedang menyedari kewujudan Allah....

Setelah dapat merasakan kewujudan Allah, kita tidak lagi akan merasakan keujudan kita.

Dari mula kita berakal kita sudah mula memakai sifat-sifat ketuhanan untuk diri kita yang dianggap ada oleh diri kita sendiri. 

Firman Allah
28.Surah Al-Qaşaş (Verse 88)
وَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَٰهًا آخَرَۘ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَۚ كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُۚ لَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ

Dan janganlah engkau menyembah tuhan yang lain bersama-sama Allah. Tiada 
Tuhan melainkan Dia. Tiap-tiap sesuatu binasa melainkan Zat Allah. BagiNyalah kuasa memutuskan segala hukum, dan kepadaNyalah kamu semua 
dikembalikan.

55.Surah Ar-Raĥmān (Verse 26)
كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ

Segala yang ada di muka bumi itu binasa:

55.Surah Ar-Raĥmān (Verse 27)
وَيَبْقَىٰ وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ

Dan kekallah Zat Tuhanmu yang mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan:

Apabila kita mula merasakan diri kita ada, bermakna kita mula mengisikan sifat keakuan diri sendiri kepada diri yang dianggap sebagai diri kita sendiri..

Walaupun kita tahu bahawa diri itu dijadikan oleh Allah, tetapi jauh disudut rasa dan perasaan kita yang paling dalam kita tidak merasakan yang diri kita ini dijadikan oleh Allah kerana kita merasakan diri kita ada ujud sendiri..  Bila kita rasa diri kita ada ujud sendiri akan hilanglah rasa pergantungan diri kita kepada Allah... (Walaupun kita tahu yang diri kita dijadikan oleh Allah, tetapi didalam rasa dan perasaan yang dalam kita telah hilang pergantungan kepada Allah.  Ini akibat atau hasil daripada kita mengaku kita mempunyai ujud sendiri...). Sedangkan sebenarnya ada kita itu diadakan oleh Allah, jika Allah tidak ciptakan kita, kita tidak akan ada... Untuk itu elakkanlah dari beriktikad yang kita dan selain dari Allah ada mempunyai ujud sendiri... Kerana iktikad yang sebegini secara tersendiri akan mengakibatkan kita hilang pergantungan kepada Allah..... Ini berlaku secara automatik hasil dari sifat keakuan diri (kita mengaku kita mempunyai ujud tersendiri)..

Untuk menghilangkan sifat keakuan diri ini hendaklah kita selalu bertanya kepada diri kita dengan soalan "Siapakah yang menjadikan kita....  Pastikan jawapannya "Allah"..  

Cara ini membolehkan kita menikmati sendiri seperti apa yang difirmankan oleh Allah 

37.Surah Aş-Şāffāt (Verse 96)
وَاللَّهُ خَلَقَكُمْ وَمَا تَعْمَلُونَ

"Dan Allah yang mencipta kamu dan benda-benda yang kamu buat itu!"

Soallah diri ketika diri itu merasakan keberadaannya.. Jawapan " Allah"  juga hendaklah tertuju kepada kebersdaan yang dedang dirasai itu juga..  Lakukan juga secara berterusan sehingga kesedaran Allah yang sedang menjadikan kita itu terasa dosetoap detik dan saat tanpa perlu lagi diajukan soalan...

Begitu juga semasa kita berbuat sesuatu latihlah dengan menyoal kepada diri "Siapakah yang menjadikan .... Dan pastikan kawapannya "Allah"...

Setelah dapat merasakan keujudan Allah pada diri kita lanjutkan soalan yang sama, tetapi tumpukan soalan itu kepada rasa dan perasaan yang sedang merasakan kewujudan Allah...

Ketika sedang merasakan kewujudan Allah (hasil latihan seperti diatas), berilah soalan "Siapakah yang sedang merasa kewujudan Allah ini... Pastikan jawapannya "Allah"..

Lakukanlah sehingga rasa dan perasaan itu menjadi kekal sepanjang masa dengan tanpa perlu lagi diajukan soalan...

Apabila kekal maka kesedaran yang tinggal sekarang ini ialah "Allah yang sedang menyedari kewujudan Allah"...

Setelah selesai latihan memberi soalan kepada diri lakukan latihan memberi soalan ini diluar diri iaitu apa yang sedang kita lihat dihadapan dan disekeliling kita 

Firman Allah 

39.Surah Az-Zumar (Verse 62)
اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍۖ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ

Allah Yang Menciptakan tiap-tiap sesuatu, dan Dia lah Yang Mentadbirkan serta menguasai segala-galanya.

Apabila terlihat kepada Apa sahaja maka ajukanlah "Soalan Siapakah yang menjadikan.... Dan pastikan jawapannya "Allah"

Seperti diatas tadi juga, lakukan secara berterusan sehingga kesedaran itu terjadi dengan sendiri tanpa lagi perlu diajukan soalan lagi.....

Mudah-mudahan dengan soalan keramat "Siapakah yang.... Dengan memastikan jawapannya "Allah" dapat mentauhidkan Allah...

Kita dan selain dari Allah tidak ada, yang Ada hanya Allah akan terjawab....

KeEsaan Allah akan terserlah...

Ternyatalah seperti firman Allah


57.Surah Al-Ĥadīd (Verse 3)
هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُۖ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ

Dia lah Yang Awal dan Yang Akhir; dan Yang Zahir serta Yang Batin; dan Dia lah Yang Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.

Ternyatalah Laa ilaha illallah

Mudah-mudahan dengan soalan keramat "Siapakah yang... Dengan jawapan "Allah" akan sentiasa meletakkan kita berada didalam Benteng @ Kota Allah

Berkata Ali RA..Rasulullah bersabda...Allah berfirman......... ..;Sesungguh AKU lah ALLAH ,, Tiada Tuhan selain AKU. 

Barangsiapa BERTAUHID kepadaKu niscaya masuklah ia kedalam benteng Ku,,,Dan barangsiapa yang masuk bentengKu..niscaya terselamatlah dia dari SiksaKu...(H R . Syirazi)