Monday 17 November 2014

BAGAIMANA NAK PULANGKAN SEGALA SIFAT YANG WAJIB BAGI ALLAH (YANG SEDANG DIRASAI SEBAGAI KEPUNYAAN DIRI KITA SENDIRI). KEPADA ALLAH..

BAGAIMANA NAK PULANGKAN SEGALA SIFAT YANG WAJIB BAGI ALLAH (YANG SEDANG DIRASAI SEBAGAI KEPUNYAAN DIRI KITA SENDIRI). KEPADA ALLAH..

Segala sifat yang wajib bagi Allah yang ternyata diseluruh ufuq alam ini dan yang ternyata kepada badan diri kita masing-masing yang telah Allah jelaskan didalam firmanNya sebagai
Tanda-tanda kenyataan Allah

51.Surah Adh-Dhāriyāt (Verse 20)
وَفِي الْأَرْضِ آيَاتٌ لِّلْمُوقِنِينَ

Dan pada bumi ada tanda-tanda (yang membuktikan keesaan dan kekuasaan Allah) bagi orang-orang (yang mahu mencapai pengetahuan) yang yakin,

51.Surah Adh-Dhāriyāt (Verse 21)
وَفِي أَنفُسِكُمْۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ

Dan juga pada diri kamu sendiri. Maka mengapa kamu tidak mahu melihat serta memikirkan (dalil-dalil dan bukti itu)?

40.Surah Ghāfir (Verse 13)
هُوَ الَّذِي يُرِيكُمْ آيَاتِهِ وَيُنَزِّلُ لَكُم مِّنَ السَّمَاءِ رِزْقًاۚ وَمَا يَتَذَكَّرُ إِلَّا مَن يُنِيبُ

Dia lah Tuhan yang memperlihatkan kepada kamu tanda-tanda keesaanNya dan kekuasaanNya (untuk kehidupan rohani kamu), dan yang menurunkan (untuk jasmani kamu) sebab-sebab rezeki dari langit. Dan tiadalah yang ingat serta mengambil pelajaran (dari yang demikian) melainkan orang yang sentiasa bertumpu (kepada Allah).

KITA DAN KESELURUHAN ALAM ADALAH KENYATAAN YANG SEDANG MENYATAKAN KEESAAN, KEKUASAAN SERTA KEBERADAAN ALLAH.

KITA LIHAT KEPADA BADAN DIRI KITA MASING-MASING

TERZAHIR SIFAT ADA, HIDUP, TAHU, KUASA, KEHENDAK, MELIHAT, MENDENGAR, BERKATA-KATA SERTA LAIN-LAIN LAGI...

KITA TAHU SEGALA SIFAT-SIFAT YANG TERNYATA ITU ADALAH SIFAT-SIFAT ALLAH, NYATANYA SIFAT-SIFAT BERKENAAN KEPADA BADAN DIRI KITA MASING-MASING DAN KESELURUH UFUK ALAM INI ADALAH SEBAGAI TANDA-TANDA KEPADA SIFAT ALLAH..

DENGAN KATA LAIN SIFAT-SIFAT ITU ADALAH SIFAT-SIFAT ALLAH YANG TELAH DINYATAKANNYA UNTUK MENYATAKAN AKAN SIFATNYA.

TETAPI APA YANG TERJADI KITA TELAH SALAH ANGGAP BAHAWA SIFAT-SIFAT YANG DINYATAKAN ITU TELAH DISANGKA SEBAGAI SOFAT-SIFAT BADAN DIRI SENDIRI DAN SIFAT-SIFAT KEPADA SESUATU SELAIN DARI ALLAH..

KITA MERASAKAN SEGALA SIFAT YANG DINYATAKAN ITU ADALAH SIFAT BADAN DIRI KITA SENDIRI. SIFAT SESUATU SELAIN DARI ALLAH..

SEBENARNYA KENYATAAN ALLAH INILAH YANG DIPANGGIL DENGAN PELBAGAI NAMA PANGGILAN MENGIKUT TAHAP KENYATAANNYA..

SEBENARNYA BADAN DIRI SENDIRI DAN SESUATU SELAIN DARI ALLAH ITU ADALAH SEDANG MENYATAKAN PERBUATAN, NAMA, SOFAT DAN KEUJIDAN ALLAH SENDIRI...

KENYATAAN BADAN DIRI KITA DAN SESUATU SELAIN DARI ALLAH ADALAH SEDANG MENUNJUKKAN ALLAH SEDANG MENCIPTA ( ALLAH SEDANG MELAKSANAKAN KERJA-KERJANYA SENDIRI)..

KENYATAAN BADAN DIRI KITA IALAH SEDANG MENUNJUKKAN BAHAWA ALLAH SEDANG MENZAHIRKAN SIFAT NAMA DAN PERBUATANNYA.

PENZAHIRAN ZAT SIFAT NAMA DAN PERBUATAN ALLAH DISEBUT ALLAH SEDANG MENCIPTA SEGALA SESUATU DAN ALLAH YANG MENCIPTA KITA DAN SEGALA PERBUATAN KITA..


37.Surah Aş-Şāffāt (Verse 96)
وَاللَّهُ خَلَقَكُمْ وَمَا تَعْمَلُونَ

"Padahal Allah yang mencipta kamu dan benda-benda yang kamu buat itu!"

13.Surah Ar-Ra`d (Verse 16)
قُلْ مَن رَّبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ قُلِ اللَّهُۚ قُلْ أَفَاتَّخَذْتُم مِّن دُونِهِ أَوْلِيَاءَ لَا يَمْلِكُونَ لِأَنفُسِهِمْ نَفْعًا وَلَا ضَرًّاۚ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِيرُ أَمْ هَلْ تَسْتَوِي الظُّلُمَاتُ وَالنُّورُۗ أَمْ جَعَلُوا لِلَّهِ شُرَكَاءَ خَلَقُوا كَخَلْقِهِ فَتَشَابَهَ الْخَلْقُ عَلَيْهِمْۚ قُلِ اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ وَهُوَ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ

Bertanyalah (wahai Muhammad): "Siapakah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan langit dan bumi?" 

Jawablah: "Allah". 

Bertanyalah lagi: "Kalau demikian, 
patutkah kamu menjadikan benda-benda yang lain dari Allah sebagai Pelindung dan Penolong, yang tidak dapat mendatangkan sebarang manfaat bagi dirinya sendiri, dan tidak dapat menolak sesuatu bahaya?" 

Bertanyalah lagi: "Adakah sama, orang yang buta dengan orang yang celik? 

Atau adakah sama, gelap-gelita dengan terang? 

Atau adakah makhluk-makhluk yang mereka jadikan sekutu bagi Allah itu telah mencipta sesuatu seperti ciptaanNya, sehingga ciptaan-ciptaan itu menjadi kesamaran kepada mereka?" 

Katakanlah: "Allah jualah yang menciptakan tiap-tiap sesuatu, dan Dia lah Yang Maha Esa, lagi Maha Kuasa".

39.Surah Az-Zumar (Verse 62)
اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍۖ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ

Allah Yang Menciptakan tiap-tiap sesuatu, dan Dia lah Yang Mentadbirkan serta menguasai segala-galanya.

19.Surah Maryam (Verse 65)
رَّبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا فَاعْبُدْهُ وَاصْطَبِرْ لِعِبَادَتِهِۚ هَلْ تَعْلَمُ لَهُ سَمِيًّا

"Tuhan yang mencipta dan mentadbirkan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya; oleh itu, sembahlah engkau akan Dia dan bersabarlah dengan tekun tetap dalam beribadat kepadaNya; adakah engkau mengetahui sesiapapun yang senama dan sebanding denganNya?"

APA YANG SEBENARNYA YANG DISEBUT SEBAGAI PENCIPTAAN ALLAH SEBENARNYA ADALAH SEDANG MENUNJUKKAN ALLAH SEDANG MENZAHIRKAN SIFAT NAMA DAN PERBUATANNYA..

PENZAHIRAN ZAT SIFAT NAMA DAN PERBIATAN ALLAH YANG TERNYATA ITULAH YANG DIPANGGIL SEBAGAI CIPTAAN ALLAH..

PENZAHIRAN ALLAH ITULAH CIPTAANNYA...

PENZAHIRAN ATAU CIPTAAN ALLAH MENUNJUKKAN PERKARA YANG SEDANG BERLAKU ITU DILAKUKAN OLEH ALLAH..

APA YANG SEDANG DILAKUKAN OLEH ALLAH ITULAH YANG DIPANGGIL DENGAN NAMA MAKHLOK, JADI MAKHLOK TIDAK ADA SENDIRI KERANA MAKHLOK ADALAH MERUPAKAN KERJA-KERJA YANG SEDANG DILAKUKAN OLEH ALLAH..

PENZAHIRAN SIFAT ALLAH, NAMA-NAMA ALLAH, PEKERJAAN ALLAH DAN PERBUATAN ALLAH, ITULAH YANG DINAMAKAN DENGAN NAMA MAKHLOK..

SIFAT, NAMA, PEKERJAAN DSN PERBUATAN SEDANG MENUNJUKKAN KEBERADAAN TUAN YANG SEDANG MELAKSANAKAN ITU...

APA YANG SEDANG BERLAKU IALAH MAKHLOK MERASAKAN BAHAWA DIA MEMPUNYAI WUJUD SENDIRI, 

DIA SEDANG MERASAKAN BAHAWA PEKERJAAN ALLAH ITU ADALAH ADANYA DIRINYA SENDIRI..

CARA HENDAK MENGHILANGKAN SEGALA SIFAT ADA DAN SEGALA SIFAT YANG WAJIB BAGI ALLAH DARI DIANGGAP DAN DISANGKA SEBAGAI SIFAT DIRI SENDIRI DAN SIFAT SESUATU SELAIN DARI ALLAH IALAH DENGAN MENINAIKAN SURUH ALLAH SEPERTI DIDALAM FIRMANNYA 

73.Surah Al-Muzzammil (Verse 8 )
وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا

Dan sebutlah akan nama Tuhanmu, serta tumpukanlah kepadaNya dengan sebulat-bulat tumpuan.


Ketika rasa perasaan sedang menyedari dengan sebulat-bulat tumpuan kepada apa yang sedang disedari (contoh nya sedang menyedari keberadaan diri dengan kata lain sedang menyedari ada diri sendiri, tumpukanlah sebulat-bulat tumpuan kepada sifat ada yang sedang dirasai itu)

SEDANG MERASA SIFAT ADA YANG SEDANG DIRASAI DENGAN SEBULAT-BULAT TUMPUAN ITU MEMBERI MAKNA KITA SEDANG MENYAKSIKAN SIFAT ADA,  MATA HATI KITA SEDANG MELIHAT SIFAT ADA....

KETILA SEDANG MENYAKSIKAN SIFAT ADA YANG SEDANG DISEDARI ITU, MAKA SEBUTLAH ALLAH SEBANYAK-BANYAKNYA TANPA PUTUS.... DARI SEJAK BANGUN TIDUR SEHINGGALAH KEPADA TIDUR SEMULA...

DENGAN MENYEBUT ALLAH KETIKA RASA PERASAAN SEDANG MERASA SIFAT ADA YANG DISEDARI SECARA TIDAK DISEDARI BERLAKULAH PENGAKUAN SIFAT ADA YANG SEDANG DIRASAI ITU ADALAH SIFAT ADA ALLAH.

LAKUKAN PRAKTIKAL DIATAS DARI SATU SIFAT KEPADA SATU SIFAT YANG LAIN SECARA BERTURUT-TURUT...



1 comment:

  1. Salam tn. Ada tengok jahit 10 di farhan4u2c. Pentingnya memahami sifat kepada hakikat untuk mencapai makrifatullah.

    ReplyDelete