Sunday 16 November 2014

PERJALANAN MEMASUKI BENTENG DAN KOTA ALLAH

PERJALANAN MEMASUKI BENTENG DAN KOTA ALLAH

BENTENG @ KOTA ALLAH

Berkata Ali RA..Rasulullah bersabda...Allah berfirman............; Sesungguh AKU lah ALLAH ,, Tiada Tuhan selain AKU...Barangsiapa BERTAUHID kepadaKu niscaya masuklah ia kedalam benteng Ku,,,Dan barangsiapa yang masuk bentengKu..niscaya terselamatlah dia dari SiksaKu...(H R . Syirazi)

UNTUK MENCAPAI KEPADA IKTIQAD TAUHID ALLAH TELAH BERFIRMAN

17.Surah Al-'Isrā' (Verse 41)
وَلَقَدْ صَرَّفْنَا فِي هَٰذَا الْقُرْآنِ لِيَذَّكَّرُوا وَمَا يَزِيدُهُمْ إِلَّا نُفُورًا

Dan sesungguhnya Kami telah menerangkan jalan-jalan menetapkan iktiqad dan tauhid dengan berbagai cara di dalam Al-Quran ini supaya mereka beringat; dalam pada itu, penerangan yang berbagai cara itu tidak menjadikan mereka melainkan bertambah liar.

INGAT KEPADA ALLAH

3.Surah 'Āli `Imrān (Verse 135)
وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَىٰ مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ

Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji, atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka - dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa 
melainkan Allah -, dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui.

SALAH SATU JALAN DAN CARA YANG BOLEH DILAKUKAN UNTUK BAGAIMANA NAK HAMPIR DENGAN ALLAH

Saidina. ALI Rodziallah huan Bertanya kepada Rasulullah bagaimana aku nak hampir dengan Allah ya Rasulullah. 

Rasulullah menjawab mari dekat dengan aku ya Ali hingga bertemu lutut. Pejamkan mata mu, Tongkat kan lidah mu ke langit-langit sebutlah nama Allah sebanyak-banyak nya dalam qalbi. (Hati)

FIRMAN ALLAH

73.Surah Al-Muzzammil (Verse 8 )
وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا

Dan sebutlah (dengan lidah dan hati) akan nama Tuhanmu (terus menerus siang dan malam), serta tumpukanlah kepadaNya dengan sebulat-bulat tumpuan.

CARA PERLAKSANAAN

JANGAN BANYAK BERFIKIR, JANGAN SUKA SOAL MENYOAL LAGI, LAKUKAN SAHAJA SEPERTIMANA YANG TELAH DIARAHKAN OLEH ALLAH SEPERTI YANG TELAH DIFIRMANKAN DAN SEPERTI YANG TELAH DISABDAKAN OLEH RASULNYA SEPERTI DIATAS..

LAKUKAN DENGAN PENUH KEYAKINAN IAITU DENGAN BERSUNGGUH-SUNGGUH..

DIDALAM KEADAAN KITA MENJALANI KEHIDUPAN SEHARIAN KITA, KITA SEDANG MENYEDARI KITA LAH YANG BERBUAT SEGALA-GALANYA, 

KITALAH YANG SEDANG MELAKUKAN APA SAHAJA DENGAN SESUKA HATI KITA, 

WALAUPUN KITA TAHU DAN MEMBACA FIRMAN ALLAH

ALLAH MENCIPTA KAMU DAN APA YANG KAMU BUAT

37.Surah Aş-Şāffāt (Verse 96)
وَاللَّهُ خَلَقَكُمْ وَمَا تَعْمَلُونَ

"Padahal Allah yang mencipta kamu dan benda-benda yang kamu buat itu!"

RENUNGAN BERSAMA:- 

SETELAH ALLAH MENCIPTAKAN KAMU, DARI TIADA KEPADA ADA, SETELAH ITU ADAKAH KAMU HENDAK MENYENGUTUKAN ALLAH DENGAN KAMU YANG TELAH DIADAKAN.

SETELAH KAMU DIADAKAN, PATUTKAH KAMU LUPA KEPADA ASAL KAMU DARI TIDAK ADA? MALAH KAMU INGIN MENYENGUTUKAN ALLAH DENGAN DIRI KAMU YANG DIADAKAN (TIADA), 

SEBENARNYA KAMU DIADAKAN SEBAGAI TANDA YANG MEMBUKTIKAN KEESAAN DAN KEKUASAAN ALLAH BUKAN UNTUK DIJADIKAN SEKUTU BAGI ALLAH

51.Surah Adh-Dhāriyāt (Verse 20)
وَفِي الْأَرْضِ آيَاتٌ لِّلْمُوقِنِينَ

Dan pada bumi ada tanda-tanda (yang membuktikan keesaan dan kekuasaan Allah) bagi orang-orang (yang mahu mencapai pengetahuan) yang yakin,

51.Surah Adh-Dhāriyāt (Verse 21)
وَفِي أَنفُسِكُمْۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ

Dan juga pada diri kamu sendiri. Maka mengapa kamu tidak mahu melihat serta memikirkan (dalil-dalil dan bukti itu)?

BUKAN ALLAH ADAKAN KITA DAN SELAIN DARI ALLAH UNTUK DISEKUTUKAN DENGANNYA...

MAKSUDNYA SETELAH DIADAKAN DARI TIADA, SELAIN DARI ALLAH TETAP JUGA BERSIFAT DENGAN SIFAT ASAL IAITU TIADA, HANYA ALLAH SAHAJA YANG BERSIFAT DENGAN SIFAT ADA.. TIDAK AKAN MENGALAMI PERUBAHAN DARI SIFAT ASAL (ALLAH YANG ADA, SELAIN DARI ALLAH BERSIFAT DENGAN SIFAT TIADA) 

KEADAAN INI KEKAL SELAMA-LAMANYA TIDAK PERNAH MENGALAMI PERUBAHAN..

ADA SELAIN DARI ALLAH ADALAH SEBAGAI TANDA DAN AYAT YANG SEDANG MENERANGKAN TENTANG ADANYA ALLAH,  BUKAN SEDANG MENUNJUKKAN ADANYA SELAIN DARI ALLAH.

SIFAT ASAL YANG DIADAKAN TETAP TIDAK BERUBAH (TETAP DENGAN SIFAT TIADA), TIDAK BOLEH DISEKUTUKAN / DISAMAKAN DENGAN SIFAT ALLAH IAITU SIFAT ADA...

JANGAN DISEKUTUKAN SIFAT YANG DIADAKAN DENGAN SIFAT ADA... YANG DIADAKAN TETAP DENGAN SIFAT ASALNYA IAITU TIADA,  YANG KEKAL BERSIFAT ADA HANYA ALLAH SAHAJA

JANGAN DISEKUTUKAN (JANGAN MERASAKAN, JANGAN MENGANGGAP, JANGAN BERKATA, JANGAN BERIKTIQOD YANG DIADAKAN ITU ADA)..

67.Surah Al-Mulk (Verse 23)
قُلْ هُوَ الَّذِي أَنشَأَكُمْ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَۖ قَلِيلًا مَّا تَشْكُرُونَ

Katakanlah (wahai Muhammad): "Allah yang menciptakan kamu (dari tiada kepada ada), dan mengadakan bagi kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (untuk 
kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur".

ALLAH MENCIPTAKAN DARI TIADA KEPADA ADA DAN MENGADAKAN PENDENGARAN DAN PENGLIHATAN UNTUK KITA MENYEDARI SEGALA-GALANYA ADALAH HAQ ALLAH, BUKAN HAK KITA SENDIRI (BERSYUKUR), 

HANYA SEDIKIT SAHAJA YANG MASIH MENYEDARI SEGALA HAQ ALLAH ADALAH HAQ ALLAH (BERSYUKUR),

BUKAN SAHAJA TIDAK MENYEDARI SEGALA HAQ ALLAH ADALAH HAQ ALLAH MALAH ADA PULA YANG MENYENGUTUKAN ALLAH DENGAN DIRI YANG DIADAKAN OLEH ALLAH. 

SEBENARNYA YANG DIADAKAN ITU TETAP DENGAN SIFAT ASALNYA IAITU TIADA, TIDAK PERNAH SAMA DENGAN SIFAT ALLAH IAITU ADA...

JADI JANGAN KITA SEKUTUKAN / SAMAKAN SELAIN DARI ALLAH YANG DIADAKAN (TIADA), DENGAN SIFAT ALLAH (ADA)..

MAKNANYA YANG DIADAKAN ITU TETAP DENGAN SIFAT ASALNYA (TIADA) SAMPAI BILA-BILA, KEKAL SELAMA-LAMANYA, TIDAK AKAN MENGALAMI PERUBAHAN..

DAN SIFAT ADA ALLAH JUGA KEKAL SELAMA-LAMANYA, TIDAK PERNAH ADA SEKUTU SAMPAI BILA-BILA..

JADI ADA YANG DIADAKAN ITU ADALAH AYAT-AYAT ATAU TANDA YANG SEDANG MENERANGKAN ADA ALLAH, BUKAN ADA DIRI YANG DIADAKAN ITU. 

6.Surah Al-'An`ām (Verse 79)
إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِيفًاۖ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ

"Sesungguhnya aku hadapkan muka dan diriku kepada Allah yang menciptakan langit dan bumi, sedang aku tetap di atas dasar tauhid dan bukanlah aku dari orang-orang yang menyekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain)".

18.Surah Al-Kahf (Verse 37)
قَالَ لَهُ صَاحِبُهُ وَهُوَ يُحَاوِرُهُ أَكَفَرْتَ بِالَّذِي خَلَقَكَ مِن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ سَوَّاكَ رَجُلًا

berkatalah rakannya kepadanya, semasa ia berbincang dengannya: "Patutkah engkau kufur ingkar kepada Allah yang menciptakan engkau dari tanah, kemudian 
dari air benih, kemudian Ia membentukmu dengan sempurna sebagai seorang lelaki?

18.Surah Al-Kahf (Verse 38)
لَّٰكِنَّا هُوَ اللَّهُ رَبِّي وَلَا أُشْرِكُ بِرَبِّي أَحَدًا

Tetapi aku sendiri percaya dan yakin dengan sepenuhnya bahawa Dia lah Allah, Tuhanku, dan aku tidak sekutukan sesuatu pun dengan Tuhanku.

18.Surah Al-Kahf (Verse 39)
وَلَوْلَا إِذْ دَخَلْتَ جَنَّتَكَ قُلْتَ مَا شَاءَ اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِۚ إِن تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنكَ مَالًا وَوَلَدًا

Dan sepatutnya semasa engkau masuk ke kebunmu, berkata: (Semuanya ialah barang yang dikehendaki Allah)! (tiada daya dan upaya melainkan dengan 
pertolongan Allah)? Kalau engkau memandangku sangat kurang tentang harta dan anak, berbanding denganmu,

BAGAIMANAKAH HENDAK DILAKUKAN UNTUK MENGHILANGKAN RASA ADA DIRI SENDIRI YANG SEDANG DIRASA SIPAYA HADZIR RASA ADA ALLAH IAITU KEADAAN TIDAK ADA SESUATU YANG LAIN SELAIN DARI ALLAH SAHAJA YANG ADA (LAA ILAHA ILLALLAH)

MARILAH SAMA-SAMA KEMBALI KEPADA FIRMAN ALLAH

73.Surah Al-Muzzammil (Verse 8 )
وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا

Dan sebutlah (dengan lidah dan hati) akan nama Tuhanmu, serta tumpukanlah kepadaNya dengan sebulat-bulat tumpuan.

UNTUK BERPINDAH DARI SEDANG MERASAI ADA DIRI KITA SENDIRI KEPADA MERASAI ADA ALLAH, APA YANG PERLU KITA LAKUKAN IALAH

TUMPUKAN DENGAN SEBULAT-BULAT TUMPUAN KEPADA ADA DIRI SENDIRI YANG SEDANG RASA SEKARANG INI

RASALAH KEBERADAAN DIRI SENDIRI YANG SEDANG DISEDARI ITU, LAKUKAN DENGAN SEBULAT-BULAT TUMPUAN KEPADA RASA ADA DIRI SENDIRI YANG SEDANG DIRASAI..

JANGAN BERFIKIR TENTANG ADA YANGA SEDANG DISEDARI ITU SAMADA ADA ITU ADA DIRI SENDIRI ARAU ADA ALLAH, TETAPI RASA SAHAJA ADA YANG SEDANG DIRASAI ITU DENGAN SEBULAT-BULAT TUMPUAN...

TUMPUKAN RASA PERASAAN KITA KEPADA ADA YANG SEDANG DIRASAI ITU DENGAN SEBULAT-BULAT TUMPUAN..

KETIKA INI BERLAKU PENYAKSIAN IAITU MAKNANYA KITA SEDANG MENYAKSIKAN SIFAT ADA.

KITA SEDANG MENUMPUKAN RASA PERASAAN DENGAN SEBULAT-BULAT TUMPUAN KEPADA ADA YANG SEDANG DIRASAI ITU MEMBAWA MAKSUD KITA SEDANG MENYAKSIKAN SIFAT ADA.

PADA KETIKA BERLAKU PENYAKSIAN KEPADA ADA INI, MAKA SEBUTLAH ALLAH SEBANYAK-BANYAKNYA..

PERLAKUAN MENYEBUT ALLAH SEBANYAK-BANYAKNYA KETIKA SEDANG MENYAKSIKAN SIFAT ADA ( RASA PERASAAN SEDANG TERTUMPU DENGAN SEBULAT-BULAT TUMPUAN).... 

DENGAN SECARA TERSENDIRI AKAN BERLAKU PENGAKUAN ADA YANG SEDANG DISAKSIKAN ITU ADALAH ADA ALLAH. PENGAKUAN INI BERLAKU SECARA TERSENDIRI, BUKAN DENGAN CARA KITA MENGAKU-NGAKU..

INILAH HIKMAH YANG ADA DIDALAM PERINTAH ALLAH YANG TERKANDUNH DIDALAM FIRMAN ALLAH

73.Surah Al-Muzzammil (Verse 8 )
وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا

Dan sebutlah (dengan lidah dan hati) akan nama Tuhanmu (terus menerus siang dan malam), serta tumpukanlah kepadaNya dengan sebulat-bulat tumpuan.

BERPINDAHLAH DARI SATU SIFAT KEPADA SIFAT YANG LAIN (SEPERTI HIDUP, TAHU, BERKUASA, BERKEHENDAK, MELIHAT, MENDENGAR, BERKATA-KATA DAN LAIN-LAIN)....

TUMPUKAN DENGAN SEBULAT-BULAT TUMPUAN KEPADA MANA-MANA SIFAT, DIDALAM MASA YANG SAMA SEBUTLAH ALLA SEBANYAK-BANYAKNYA.

DENGAN SECARA TERSENDIRI AKAN BERLAKU PENGAKUAN SIFAT YANG SEDANG DIRASAI DENGAN SEBULAT-BULAT TUMPUAN ITU ADALAH SIFAT ALLAH DENGAN TIDAK PERLU KITA MENGAKU-NGAKU...

TINGGALLAH YANH ADA HANYA ALLAH, SELAIN DARI ALLAH SUDAH KEMBALI KEPADA SIFAT ASALNYA IAITU TIDAK ADA....

KEADAAN INILAH YANG KITA SUDAH KEMBALI KEPADA SEDANG BERTUHANKAN KEPADA ALLAH...

SEDANG BERADA DIDALAM BENTENG ATAU KOTA ALLAH

No comments:

Post a Comment